​Vaccination af kat

​Denne skrivelse er beregnet som en guideline til katteejere hos Rødovre Dyreklinik, fordi vi ønsker at beskytte alle vores katte korrekt, dvs. at vi hverken ønsker at overvaccinere eller undervaccinere.

Vi har samlet de seneste vaccinationsanbefalinger for at kunne give den bedst mulige rådgivning til vores klienter.

• Kernevacciner er noget alle katte bør få, fordi sygdommene er tilstede globalt og kan give anledning til alvorlig sygdom.
  • Tilvalgsvacciner er noget, der skal vurderes for den enkelte kat om der er behov for. Her ser man på risikoen for smitte i det område, katten befinder sig i, og om katten skal med ud at rejse.

Se prisoversigt her​

Læs gerne denne skrivelse igennem og spørg endelig dyrlægen til råds, hvis du er i tvivl om hvad netop din kat skal have.

​Hvorfor er det vigtigt at vaccinere? Og hvordan virker vaccinationer?

Vaccination er en effektiv måde at forebygge sygdomme på, dette sker både ved at forebygge sygdommen hos den enkelte kat og ved at nedsætte spredning af smitte i kattepopulationen.

Immunsystemet består af en medfødt og en erhvervet del.

Den medfødte del er uspecifik og yder øjeblikkelig beskyttelse mod fremmede mikroorganismer, f.eks. virus og bakterier.

Den erhvervede immunitet er mere kraftfuld og mere specifikt rettet mod de mikroorganismer, som det medfødte immunsystem tidligere har mødt. Dette fungerer ved at immunsystemet danner specifikke immunceller og antistoffer, som er parate til at bekæmpe disse mikroorganismer, hvis de kommer igen.

Vacciner har netop deres effekt på det erhvervede immunsystem, så det danner de ønskede antistoffer og immunceller mod de uønskede sygdomme, som vi har vaccineret imod, f.eks. kattesyge.

Når en killing fødes får den modermælk fra moderkatten. Hvis moderkatten er vaccineret, så indeholder modermælken antistoffer, der beskytter katten i de første 8-12 uger af dens liv. Killingen kan først selv danne antistoffer, når de moderlige antistoffer ikke længere beskytter. Dette er årsagen til at man ikke må vaccinere for tidligt i killingens liv, da man så ikke opnår den ønskede effekt af vaccinen.

Derfor anbefaler vi at killingen vaccineres, når den er 12 og 16 uger. Nogle gange får vi killinger ind, som er vaccineret ved 8 ugers alderen. Disse killinger bør stadig vaccineres, når de er 12 og 16 uger gamle, netop fordi at der kan være en risiko for at killingens eget immunforsvar ikke har kunnet danne antistoffer, fordi morens antistoffer stadig er der.

Kernevacciner

Kattesyge, Katteinfluenza

Hvem?

Alle katte

Basisvaccination

​2 vaccinationer med 4 ugers mellemrum.

Fra 12 ugers alder.

Revaccination

1 år efter sidste basisvaccination. Derefter hvert år for katteinfluenza og hvert 3. år for kattesyge

Andet

Hvis moderkatten er blevet vaccineret, så beskytter hendes antistoffer i de første 8-12 uger af killingens liv. Immunitet indtræder 1 uge efter basisvaccination.​

Tilvalgsvacciner

Katte-Leukæmi /FeLV

Hvem?​​

Katte, der er i miljøer med udbrud af katte-leukæmi.

Ikke FeLV-positive katte

Basisvaccination

​2 vaccinationer med 3-5 ugers mellemrum.

Fra 12 uger, evt. 8 uger, hvis moderkat ikke er vaccineret før

Revaccination

​1 år efter sidste basisvaccination, derefter årligt.

Andet

Immunitet indtræder 2 uger efter basisvaccination.

​​Tilvalgsvacciner

Chlamydia

Hvem?​​​

Katte, der er i miljøer med udbrud af Chlamydia.

Basisvaccination

2 vaccinationer med 3-4 ugers mellemrum.

Revaccination

1 år efter sidste basisvaccination, derefter årligt.

Andet

Immunitet indtræder 1 uge efter basisvaccination.

​​Tilvalgsvacciner

​Rabies

Hvem?​​​

Rejse udenfor Danmark (inkl. til Bornholm)

Basisvaccination

1 vaccination (evt. 2, tjek www.fvst.dk).

Fra 12 ugers alderen.

OBS: basisvaccination skal foregå minimum 21 dage før afrejse. Min. 30 dage for tredjelande.

Revaccination

Hvert 3. år. (for nogle vaccine-mærker gælder at der skal være revaccination 1 år efter basisvaccination og derefter hvert 3. år)

Vigtigt at man revaccinerer inden de 3 år ellers anses katten som værende nyvaccineret, dvs. der igen skal gå 21 dage før afrejse.

Kræver et selskabsdyrspas.

Tjek altid www.fvst.dk før afrejse under ”Rejse med Kæledyr” for ekstra krav eks. ormekur, da det varierer fra land til land.

Udarbejdet af Pipaluk N. S. Andreassen v. Rødovre Dyreklinik juni 2014.​ Revideret juni 2016 efter nye anbefalinger.

Kilder:

Fødevarestyrelsen (2014): Sådan rejser du med din kat, [online]. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Glostrup. [citeret d. 4. november 2014].

Tilgængelig på internet her

Veterinærmedicinsk Industriforening (2014): Medicintildyr.dk, årgang 2014. An:sats, Espergærde.

WSAVA (2010): Guidelines for the Vaccination of Dogs and Cats, [online]. World Small Animal Veterinary Association, Canada. [citeret d. 4. november 2014].

Tilgængelig på internet her

WSAVA (2010): Vaccination Guidelines for the Owners and Breeders of Dogs and Cats. World Small Animal Veterinary Association, Canada. [citeret d. 4. november 2014].

Mandag

Tirsdag​

Onsdag​

08:00 - 17:00​​

Torsdag​

08:00 - 18:30​​

Fredag​

​Tlf.: 36 70 42 06

Klinikken

Vi kan hjælpe med flere forskellige behandlinger på klinikken, blandt andet medicinsk og kirurgisk behandling af mindre husdyr.

Læs mere om hvad vi kan her.

​Rødovre Dyreklinik | Lucernevej 56 | 2610 Rødovre | Tlf.: 36 70 42 06| E-mail: info@roedovredyreklinik.dk